Bu haftaki planımız Türk&Japon dostluğunun 100. yılı kutlamalarının bir parçası olarak Sarayburnu Limanı'na demirleyen JMSDF'ye ait Shimakaze ve Kashima gemilerini ziyaret etmekti. Sanırım ilk defa bir Japon savaş gemisini canlı canlı görmüş oldum böylelikle, daha önce hiç denk geldiğimi hatırlamıyorum. İki gemi de Deniz Aşırı eğitim seferleri için 20 Mayıs 2024'te başlamışlar seferlerine. Bazı haberlere göz gezdirince 15 senenin ardından Japon gemilerinin 8. liman ziyaretlerinin olduğunu öğrendim. Tümamiral Nishiyama Takahiro komutasındaki gemilerin ikisi de şu anda personel yetiştiren eğitim filosuna ait gemiler.
Ziyaret ettiğimiz ilk gemi JS Kashima oldu, gemiye adım atar atmaz içimde varlığından bile haberdar olmadığım garip duygular depreşti. Gözüme sıcak pembe bir filtre indi, sakura yaprakları etrafta uçuşmaya başladı. İnanması güç gelse de telefonun kamerasına bile bir şeyler oldu, renk paleti değişti. Kashima'da yürürken ilk gözümüze çarpan şey geminin temizliği oldu, cidden o kadar şey arasında gözümüze ilk bu çarptı, aklımız almadı. Hadi yerleri falan yıkadınız temizlediniz, geminin yan duvarları bile pırıl pırıldı, inanamadık elimizi sürttük toz yoktu, şaşkınlıktan kalakaldık. Sonra öğrendik ki gemi sefere Mayıs sonunda başlamış, yine de tuzlu su biraz pas akıntısı falan yapmaz mı ya? Geminin kendisi gibi personeli de gayet disiplinli ve temiz görünüyordu. Kullanılan ekipmanlara kadar yıkamış herhalde deliler, halatlar bile öyle güzel toplanmıştı ki gemiden çıkasım gelmedi.
İkinci gemimiz ise JS Shimakaze idi, bu gemi Hatazake Sınıfı'nın ikinci gemisi olarak hayatına başlasa da sonradan Çin Denizi'nde bir balıkçı gemisiyle yaşadığı bir çarpışma sonrasında 2021 yılında eğitim gemisi olarak devam ediyor. Gemi 4700 ton civarı çekiyor, 1000 ton bayağı fark ediyormuş dedim içimden bizim TCG Gayret'i düşünürken. Gemide bizim de bir zamanlar denizaltı harbinde kullandığımız ASROC bataryalarını görünce kısa bir de nostalji yaşadım. Bu gemi biraz daha iriceydi Kashima'dan, sadece bunda biraz pas akıntısı vardı ama o bile son derece makul seviyedeydi onca yol düşünüldüğünde. Yine bu gemi de ağzınızı açık bıraktıracak kadar temizdi. Bu devi bayağı sevdim, hala üzerinde İmparatorluk Donanması'ndan izler taşıdığını görmek ilginç hissettirdi.
Neden bilmiyorum ama bayağı Japon gemisi tanıyorum, adamlar anime karakterlerinden plastik kitlere o kadar güzel sahip çıkıyorlar ki donanmalarına. Bir de Japon Donanması'nı genel olarak hep maketlerden tanımış biri olarak o çıktılar, merdivenler falan adamların kendi gemilerinin kitlerini kalıplarken ne kadar yürekten yaptıklarını görmek ilham vericiydi. Bir yerlerden bulursam bir tane Hatazake kiti Shimakaze'yi patlatırım hemen. Sizleri de gemiye götürmek isterdim ancak bunun yerine gemiyi sizlere getirmeyi daha uygun buldum. Bu sefer öyle beş bin metre ilerden korkunç zoomlar yok. Kanalın ilk tur videosuyla geliyorum sizlere.
We woke up this Monday with the rightful pride of having participated in one of the most legendary activities over the past weekend. For quite some time, ships visiting the port had not been open to the public. Even our own ships would dock at the port during official holidays and depart without allowing visitors since the pandemic. The pandemic disrupted our port visits as well. This tradition, which had already not been practiced for years, was revived with enthusiasm under the "Blue Homeland" initiative but soon faded again in the same manner. I hope we can resume this delightful activity in the future—we miss our ships.
Our plan this week was to visit the JMSDF (Japan Maritime Self-Defense Force) ships Shimakaze and Kashima, which had anchored at Sarayburnu Port as part of the celebrations for the 100th anniversary of Turkish-Japanese friendship. I believe this was the first time I had seen a Japanese warship in person—I don't recall ever coming across one before. Both ships began their Overseas Training Cruise on May 20, 2024. After glancing through some news, I learned that this was the 8th port visit by Japanese ships in 15 years. Both ships, under the command of Rear Admiral Nishiyama Takahiro, are part of the training fleet responsible for personnel training.
The first ship we visited was JS Kashima. As soon as I stepped on board, strange feelings stirred within me that I didn't even know existed. It felt as if a warm pink filter had descended over my eyes, and sakura petals began to flutter around. As unbelievable as it may sound, even my phone camera's color palette changed. Walking through Kashima, the first thing that caught our eye was the ship's cleanliness—it truly stood out among everything else. We couldn't comprehend it; not only were the floors washed and cleaned, but even the ship's sidewalls were spotless. We couldn't believe it, and when we ran our hands over the surfaces, there was no dust; we were left in awe. We later learned that the ship had embarked on its journey at the end of May, but even so, wouldn’t the salty water cause some rust or residue? The ship's personnel were as disciplined and clean as the ship itself. They must have even washed the equipment because even the ropes were so neatly arranged that I didn't want to leave the ship.
Our second ship was JS Shimakaze. Although this ship began its life as the second vessel of the Hatazake Class, it has been serving as a training ship since 2021, following a collision with a fishing boat in the China Sea. The ship weighs around 4,700 tons, and I realized that 1,000 tons can make quite a difference as I thought about our own TCG Gayret. When I saw the ASROC batteries on the ship, which we also once used in anti-submarine warfare, I experienced a brief moment of nostalgia. This ship was slightly larger than Kashima; there was some rust residue, but even that was minimal considering the long journey. Again, this ship was exceptionally clean. I quite liked this giant, and it felt interesting to see traces of the Imperial Navy still present on it.
For some reason, I am quite familiar with Japanese ships. The way they cherish their naval heritage, from anime characters to plastic model kits, is truly impressive. As someone who has mostly known the Japanese Navy through models, seeing the ladders and details in person, I realized how passionately they crafted the kits of their own ships—it was truly inspiring. If I find one, I will definitely get a Hatazake kit and build Shimakaze immediately. I would have loved to take you all aboard the ship, but instead, I found it more fitting to bring the ship to you. This time, there won't be any dreadful zoom-ins from five thousand meters away. I'll be presenting you with the first tour video of the channel.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder