19 Mayıs 2020 Salı

Silikon İle Parça Kopyalama Denemesi



     Geçtiğimiz günlerde elime rahmetli Francois Verlinden'in şimdilerde üretilmeyen muhteşem bir kiti geçti. Kit hakkında daha uzun ve güzel bir yazı yazmayı planladığım için şimdilik sadece ismini söyleyerek konuyu geçiştireceğim. Bahsi geçen kit Verlinden Productions tarafından üretilen HMS Victory gemisine ait topçu güvertesi seti. Araştırdığım kadarıyla online platformlarda da pek fazla bulunabilen bir kit değil. Son birkaç tanesini ebay'de 200-300 dolar fiyata gördüm. Kitimiz tam bir sanat eseri ve aynı zamanda artık maketçilik tarihi açısından önemli bir eser konumunda olduğu için orjinalini saklayıp resim kopyasını çıkarıp yapmayı planlıyorum. Bu yüzden geç de olsa kalıplama ve döküm işlerini öğrenmem gerekiyor. İlk olarak evde "RTV kalıp silikonu olmadığı için çekomastik silikonla ne kadar bu iş yapılabilir?" denemesini gerçekleştirmek istedim. Parçalara silikonun tamamen yapışması riskine karşı bulaşık deterjanı ile kapladım ve silikonu parçaların etrafına boca ettim. Malzemenin kuruması birkaç gün aldı. Sonrasında "polyester reçine yerine acaba epoksi reçine kullansam nasıl olur acaba?" diyerek kalıpların içine epoksiyi bastım. Sonucu görmek için sabırsızlanıyordum. Ancak döküm esnasında şahit olduğum bazı olaylar sonuç konusunda beni umutsuzluğa düşürmüştü çoktan. Silikon içerisinde ne kadar dikkat etsem de hava kabarcıkları kalmış ve döküm esnasında kimi kalıplardan akan epoksi masamı mahvetmişti. 

     Günler sonra kalıpların içerisinden fotoğraflardaki malzemeler çıktı. Ne yazık ki silikon kalıplama için her aşamada çok kullanışsız bir malzeme. Ne yaparsanız yapın içerisinde hava kabarcıları kalıyor ve döküm sonrasında delirtircesine parçalara yapışıyor. Neticeden hiç memnun kalmadığımı size söylemek boynumun borcu olduğu için böyle bir uyarı yazısı yazmayı yerinde buldum. Kalıp malzemesi kadar önemli diğer konu ise döküm esnasında kullanılacak olan malzeme. Ne yazık ki elimde polyester reçine yoktu. Sokağa çıkma yasakları, bayram tatili derken ürünlerin elime bir türlü ulaşmayacağını bildiğimden elimdeki malzemeyle bir şeyler yapmak istedim. Epoksi reçinenin bu tarz bir davranış sergilediğini ilk defa gözlemledim. Parçalarda büzülme ve çekme emarelerinisiz de görmüşsünüzdür. Her ne kadar her zaman elinizde olan malzemeyi kullanındesem de bazı zamanlarda gerçekten o iş için yapılmış olan malzemeyi tercih etmek gerekiyor. Umarım bir an evvel RTV silikonum ve polyester reçinem gelir de kiti yeniden üretip onun da yazısını buraya eklerim.




2 yorum:

  1. Papo mutand aslanımın bir bilekliği eksik diğerini kopyalamak istiyordum düğme ebatında bir şey .Bu deneyim ve paylaşımınız çok yararlı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunu duymak güzel oldu, yazıların birilerin işine yaradığını bilmek güzel. Yapım sonrası tecrübelerinizi yine yoruma ekleyebilirsiniz.

      Sil