11 Ekim 2019 Cuma

Revell Sukhoi Su-27SM Flanker (1/72) Kiti İncelemesi

Fotoğraf www.amazon.com'dan alınmıştır.

-GİRİŞ-

     Teknofest'ten birkaç gün önceydi, Su-35S'in prova görüntüleri sosyal medya platformlarına meteor gibi düşmüştü, hatta provalar esnasında Yeşilköy semalarında uçağı izleyenler o anlık akıl sağlıklarını kaybettiklerini düşünmüş, sonrasında gördüklerini tabir ve tevil edebilmek için hurafe, efsane ve bir kısım tabiatüstü olaylara başvurmuşlardı. Zaten aradaki o bir gün hepimiz için çok zordu. Festivalin ilk günü, Solo Türk'ten hemen sonra uçağı izleme fırsatını biz de yakaladık. Zaten bunları detaylıca iki önceki yazımda anlatmıştım. Olay sonrasında bir de Russian Knights'ı görünce içimdeki Sukhoi aşkı iyice depreşti. "Ne yapam edem de bi' Sukhoi kiti yapam" diye dolanırken önce maket sitelerinden hızlıca bir Su-35 kiti aradım, 48'lik zaten yoktu, yurt dışı alışverişi bekleyemeyecek kadar fena durumdaydım. Sadece Hasegawa'da Su-35'i buldum, o da 72lik bir kit olmasına rağmen fiyatı 300 tl civarında olunca evdekilerden birini yapmaya karar verdim. Daha önce hiç Sukhoi ailesinden bir uçak yapmamış olduğum için Trumpeter kitlerine bulaşmaktansa; Revell'in kitini yapmanın daha iyi olacağını düşündüm ve tozlu raflarda kutuyu arayıp bulduktan sonra tezgaha yapılmak üzere aldım. Su-35 ile hemen hemen aynı forma sahip oldukları için içimdeki yangını biraz olsun söndürürüm diye umdum. Zaten F-35'lerin acısını hala yüreğimin en derinlerinde hissederken, yemişim Kuzey Atlantik'ini de, paktını da deyip uçağa giriştim.
-SU-27-30-33-35-37 AİLESİNE DAİR-
Mikhail Simonov amcamız bir Su-30 önünde

     Sovyet Rusya soğuk savaş yıllarında F-15 karşısında hava üstünlüğünü sağlamayı amaçlayan güçlü bir avcı uçağı geliştirmek ister, bu iş için Sukhoi Design Bureau seçilmiştir. Mühendisler ilk prototip olan T-10 üzerine çalışmaya başlar, sonrasında ikinci bir prototip yapılır ama yapılan iki uçak da kendilerinden beklenenleri yapacak durumda değildir. İki uçağın da çok büyük stabilite problemleri vardır, zaten testler esnasında pilotların başına gelmeyen kalmamıştır. Bu noktada Baş Mühendis Mikail Simonov çok radikal bir karar verir, bozuk iki uçağın hatalarıyla uğraşmak yerine yepyeni bir dizaynla canavar gibi bir uçak yapmayı teklif eder üst makamlara. Reddedilme ve hatta işi kaybetme ihtimalleri vardır, ancak dönemin savunma bakanı "Dua et ki 1930'lu yıllarda yaşamıyoruz." der ve gereken yetkiyi verir. Ekip adım adım şimdilerde Su-27 olarak anılacak o efsane uçağı tasarlamaya başlar ve ortaya Flanker-A denilen ilk prototip çıkar. Elbette bu kod adı uçağı tespit eden batılılarca verilmiştir.

T-10 Prototipi

     Önceki prototipteki kanat boyutu ve şekli değiştirilir, uçağı daha stabil hale getirmek için iki motor arası genişletilir ve hatta bu bölüm iki adet roket taşıyacak hale getirilir. Uçağı alt kısmında yer alan hava frenleri yerine sırtta tek parça bir  hava freni kullanılır. Bunun yanında uçakta bir sürü o zamanki yeni teknoloji ürünleri kullanılır. Fly-by-wire kullanan ilk Rus avcısı bu uçaktır, ki bu teknoloji iptal edilmiş olan ağır bombardıman uçağı T-4'den miras kalmıştır. Motor nozıllarında Thrust Vector sistemi ile motorların itişi istenilen doğrultuda değiştirebilmesi sağlanır. Uçağa ait ilginç özelliklerden birisi de uçağı aerodinamik merkezi ile ağırlık merkezlerinin konumudur. Uçaklarda temelde iki tane merkez noktası vardır. Bunların ilki uçağın ağırlık merkezidir, ikincisi de aslında bir nevi motorların itişi uyguladığı nokta olarak kabul edilen aerodinamik merkezidir. Normal şartlar altında daha stabil bir uçuş elde etmek için uçağın gidiş yönünde ağırlık merkezinin, aerodinamik merkezin önünde olması beklenir, yahut proje bu şekilde dizayn edilir. Böylelikle ağırlık merkezi itişin önünde tutularak çok daha stabil bir uçuş sağlanmış olur. Ancak Su-27 tasarımcıları çok büyük bir delilik yapar ve uçağın havada çılgın atabilmesini sağlamak için ağırlık merkezini aerodinamik merkezin arkasında konumlandırırlar. Böylece düz uçuşlarda seyir esnasında helikopter gibi her an dikkat gerektiren uçak, manevralar esnasında inanılmaz derecede stabil bir hal alır. Bir de bu durum oynar başlıklı motorlarlar desteklenince ortaya bir havacılık efsanesi çıkar.
T-10 Prototipi (Özellikle motorlara dikkat!)
-REVELL 1/72 SU-27SM FLANKER KİTİ-
     Scalemates arşivlerinden edindiğim bilgiye göre bu kite ait kalıplar ilk olarak ACE Hobb tarafından kullanılmış ve sonrasında neredeyse kullanmayan kalmamış. Hasegawa, Dragon, Zvezda ve hatta Platz bu kalıpları kullanarak değişik Su-27 versiyonlarını üretmişler, neden üretmesindiler ki? Hele böyle güzel bir kalıp bulmuşken. Öncelikle söylemeliyim ki yapım aşamasında hemen hemen hiç sorun yaşamadım, aslında kit bu haliyle 1/48'lik olsaydı bile detayları hiç sırıtmazdı. Genel olarak çok güzel bir süreçti. Aşama aşama gitmek gerekirse şunları söyleyebilirim.
     Çerçeveleri elime aldığımda motor ağızlarının üç parça olduğunu görünce bayağı moralim bozulmuştu, üstüne üstlük sırt kısmı dört parçadan oluştuğunu farkedince iyice sinirim bozuldu, kesin yine beni büyük oturma problemleri bekliyor diye düşündüm, bayağı korktum. Çünkü zaten neredeyse kanat kadar ince bir gövdeye sahip bu uçağı zımpara ve macunla düzeltmek gerekirse başıma neler gelebileceğini biliyordum. İlk adım olan kuru montaj esnasında parçalar şıkır şıkır oturdu. Ancak iç kısımlarda imalat tamamlandığında da parçalar bu şekilde oturacaklar mıydı? İç işleri tamamlayıp kokpiti ve motorları kapatınca rahatladım. Çünkü onca parçaya rağmen hiç macun işi çıkmadı, bunun yanında normalde düzeltme amaçlı yaptığım tesviyenin haricinde zımpara ile de çok işim olmadı. Birleştirme aşamasında yaşadığım tek sorun gövde parçalarından bazılarının diğerlerinin aksine mat görünmesiydi, bazı yüzeyler birazcık ıslak zımpara istediler. 

     Yeri gelmişken kokpit ve fırlatma koltuğu da bu ölçek için fena sayılmazdı. Açıkcası konu detay olunca bir haritacı olarak ölçekten bağımsız düşünemiyorum." Bu ölçekten nasıl bir detay seviyesi beklemeliyiz?" sorusunun cevabı tartışılır. Ancak benim gibi acemi maketçilerin yüzünü güldürmeye yetecek bir seviyede olduğuna emin olabilirsiniz. Uçağın dış detayları da gayet hoştu. Sukhoi serisinin karakteristik panel çizgileri de gayet güzel yansıtılmış ve içe detay olan panel çizgilerinin derinliği de gayet iyiydi. 
     Kutu içeriği maketçiler için bir sürü sürprizlerle dolu. İlk sürpriz mühimmatlar; kutuyu açtığınızda sizi şu mühimmatlar karşılıyor olacak:
  • 6 x R-27ER/AA-10 Alamo
  • 2 x R-27ET/AA-10 Alamo
  • 4 x R-73/AA-11 Archer
  • 2 x R-77/AA-12 Adder
  • 2 x Kh-31 
     Bu modelde saf Su-27 hatlarını görmek istediğim için uçak üzerinde mühimmatları kullanmadım, sonraki projeler için detay seti almış kadar oldum bu sayede. İkinci sürpriz normalde bu ölçekte hiç alışık olmadığımız kokpit merdiveni, motor kapakları ve takoz detaylarıydı. Bu tarz detayların her maketçi gibi ben de hastasıyım ve bitmiş halde makete ne kadar yakıştığını tarif edemem. Normalde ayrı olarak detay seti almanızı gerektirecek hemen hemen her detay kit içerisinde var.
     Kutunun bize son sürprizi de minik pilotlarımız. Biri uçağın yanında ayakta, öteki kokpitte olmak üzere iki figürümüz de var. Bunların birini boyayıp kokpite oturttum, ikincisini boyamaya üşendim ve montajını yapıp sadece uçağın büyüklüğü hakkında fikir vermesi için kullandım.
     Montaj sonrası karşılaşacağınız ilk problem uçağın kamuflaj renkleri. Genelde hep Japon arkadaşlarla çalıştığımız için haliyle renkleri onlar arasından bulmaya çalıştım. Biraz forumlarda gezdikten sonra soluğu Kadıköy'de Top Pop Hobby'de aldım, Sinan Bey ile birkaç kitin kılavuzuna bakıp bir orta yol bulduk. Kokpit rengini kendim tamamen göz kararı yaptım, iniş takımı renklerini de yine aynı şekilde hallettim. Tek uçak için pek sorun olmadı ancak deneme yanılma yoluyla bulduğum bu renkleri bir sonraki Rus arkadaşta nasıl tutturacağım bilmiyorum. Sanıyorum en mantıklısı paraya kıyıp yurt dışından set halinde Vallejo almak
-SON SÖZ-
     Revell tarafından üretilmiş olan bu arkadaş son zamanlarda hoşuma giden kitlerden birisi oldu. Gayet başarılı bir montaj sürecinden sonra bir sürü detayla donatılmış bir Su-27 yapmak eminim sizi de memnun edecektir. Bu kiti geçtiğimiz sene bu zamanlar ben 85-90 lira aralığında bir fiyat ile almıştım. Sabah yaptığım küçük bir araştırma sonucunda stoklarda bulamadım. Revell'den olmasa bile diğer markalardan tarayıp kite ulaşabilirsiniz. Kesinlikle bir tane alın, yapmasanız bile bir kenarda dursun. Böylelikle aniden gelen Rus uçağı yapma krizlerinizde kutudan çıkartıp hemen uygulayarak bünyenizi tekrar eski sağlık sıhhatine kavuşturabilirsiniz.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder