19 Eylül 2023 Salı

Eduard Zlín Z-37A Čmelák(ProfiPACK) 1:72


     Çocukluğumun bir bölümü kavunuyla meşhur ilçemiz Kırkağaç'ta geçti, o senelerde bazı ilaçlama işleri küçük Dromader türevi zirai ilaçlama uçaklarıyla yapılırdı. Sonradan AB sürecinde bu yöntemin çevreye verdiği zarar sebebiyle yasaklanması gerektiği talep edilince biz de hemen atladık, Avrupa'da hala çatır çatır çalışan ilaçlama filoları var olmaya devam ederken bizimkiler altın çağında darma duman oldular. Derken pandeminin ortasında bir gün piyasaya çıkacak olan kitler arasında Eduard Zlin Z-37 Cmelak kitini görünce bir anlığına çocukluğuma geri döndüm, kitin spiyasaya düşüp düşmediğiniı hemen hemen her gün kontrol ettim, o günlerde genel olarak taşımacılık sektörü sıkıntıda olduğu için yurtdışı siparişe pek cesaret edemedim, biraz beklesem mi dedim ama bir yandan da dayanamadım. Derken bir gün posta kutumda hlj.com'da ön sipariş indirimi gibi bir şeyler görünce kendimi tutamadım hemen sipariş geçtim. Bu hlj'den yaptığım ilk alışveriş olunca ürün kendi sanal depoma düşene kadar akla karayı seçtim. Sonrasında yazın bitip gecelerin serinlemeye başladığı bir Eylül gecesi yine uyuku öncesi telefonumu karıştırırken ansızın gelen bir maille donakaldım. Kitlerim online depoma düşmüştü ve hemen kargolanabiliyordu. Koştum PC başına ve adresimi onbeş kere falan kontrol ettikten sonra kargo onayı verdim ve iki hafta içerisinde kargom Türkiye Cumhuriyeti sınırlarından içeriye girmişti. O günler hala çifterli, üçerli sipariş verebildiğimiz günlerdi, ancak kitten iki tane almama rağmen kıyıp bu güne kadar başlayamadım, günlerce kutuları seyrettim. Geçtiğimiz günlerde grupların birinde bir arkadaş satışa koyunca hemen üçüncü kutuyu aldım ve yapmaya başladım. Bu küçük uçak şahsi sıralamamda 72lik kitler arasında basamakları üçer beşer atlayıp ilk sıraya yerleştiği için ona blogumda birkaç satırla yer vermemin doğru olacağını düşündüm ve işte size amatör bir modelcinin gözünden küçük bir inceleme.


***Eduard kiti şöyle ilginç bir videoyla duyurmuştu, şimdi geriye dönüp bakınca iyi cesaretmiş doğrusu. Birkaç yılda neler değişmiş.
-Giriş-

     Ben tercihimi Eduard'ın ProfiBACK adı altında sunduğu paketten yana yaptığım için burada daha çok bu kutudan bahsedeceğim, diğer kutunun içeriğini detaylı olarak Scalemates'ten inceleyebilirsiniz. Eduard markasının ProfiBACK paketleri  bir miktar ücret mukabilinde kitin yanına eklenmiş olan PE parçalar, maskeleme bantları ve benzer içeriklerle size sunuluyor. Satışa sunulan ProfiBACK Z-37 Cmelak paketinde ise bu işi biraz abartmışlar doğrusu, daha önce aynı ölçek grubunda bile ziyadesiyle küçük kalan böylesi minik bir arkadaş için herhangi bir kutudan bu kadar malzeme çıktığına şahit olmamıştım.


-Yapım Süreci-

     Kite dair yegane eleştirim yapım kılavuzuna olacak, böylesine dolu dolu bir kit için kılavuz biraz zayıf kalmış. Tek eleştirimi incelemenin en başında yapıp bitirmek istiyorum.Verilen versiyonlar arasında hangi kokpit versiyonunun hangi boyama şemasına veya hangi ülkenin kullandığı versiyona ait olduğunu anlamak için biraz arşiv taramanız gerekiyor. Uçağı tek başına bulmanız da yetmiyor, ayrıca uçağın kokpit fotolarına da erişip o versiyonda hangi panellerin ve renk şemasının kullanıldığını bulup kılavuzun giriş kısmından kullanacağınız PE setini tespit edip ardından tüm kılavuz boyunca tek tek parçaları sizin versiyonunuza ait PE parçaları ve dekalleri renkli kalemlerle işaretleyip karıştırmamanız gerekiyor. Yani kılavuzda seçtiğiniz versiyonun sağında solunda bu versiyon için şu şu parçaları kullanın minvalinde bir not yok, bu kısmı bize bırakmışlar. Bu kısmı hallettikten sonra sizi çok eğlenceli saatler bekliyor. Bu arada bu araştırma sürecinde çok güzel şeylere de denk gelmeniz muhtemel. Mesela ben güzel bir Çek filmine denk gelmiştim, adını bulursam buraya eklerim unutmadan.


     Kutuyu açtığınızda ilk olarak elinizin altında uçağı oluşturan üç adet çerçeve bulunuyor, bunlardan ikisi uçağın ana parçalarını içeren çerçevelerken diğer bir çerçeve de saydam parçaları bulunduruyor. Saydam parçaların parlaklığını ve saydamlığını sevdim doğrusu, bu ölçeğe göre ciddi manada başarılıydılar, şahsi tahminim uçağın yüzündeki cam yüzeylerin genelde düzlemsel olmasının da bu "crystal clear"lıkta etkisi olduğu yönünde. O kadar vakit harcayıp detaya boğduğum kokpit bölümü hiç görünmeyecek diye dertlenirken bu ince camlar sağolsun detaylar öyle karanlıkta solup gitmediler.


     Uçağı oluşturan ana parçalar tam bir mühendislik şaheseri, Eduard dersine iyi çalışmış. Genelde küçük ölçek uçaklarda küçük parçaların üzerinde geçtim kalıp izlerini, itici izi temizlemekten gına gelir bir yerden sonra, hatta kimi kitlerde insan kiti fırlatma noktasına gelir. Bu kiti abiler nasıl tasarladıysa şimdi tekrardan düşününce hemen hemen hiç itici izi hatırlayamıyorum. Parçalar ciddi manada temizdi, uçak küçük olduğu için yüzeylerde detay yok sanmayın. Panel çizgileri, perçin delikleri gibi içe detaylardan vidalar, kanatlar üzerindeki kabartılar gibi dışa detaylara kadar bir dolu detay barındırıyor parçalar yüzeylerinde, buna rağmen ne bir itici izi, ne de bir büzülme izi tespit edemedim parçalar üzerinde. 


     Yüzeylerde bulunan detaylarla alakalı en sevdiğim şey detayların yeterince derin olması oldu; genelde 72 ölçekli kitlerde değil perçin yerleri, geçtim panel çizgileri bile o kadar sığ olur ki hiçbir yıkama kar etmez, asla yıkama sonrası içeride yeterince boya maddesi kalmaz ve sonradan ekstra son gölgeleme vs. ile çizgiyi vurgulamak zorunda kalırsınız. Fotoğraflarda göreceğiniz üzere detaylar öyle güzel kalıplanmış ki kite ayırdığınız her saniyenin karşılığını size bir şekilde veriyorlar.


     Yapım süreciyle alakalı diğer bir konu da yine bu birleştirme aşamasında yaşadıklarımız. Birazdan söyleyeceklerim çoğu modelci için saçmalık gibi gelebilir ancak son yıllarda Shake'n Bake kitlerden biraz sıkıldım. Her ne kadar incelticisinden yapıştırıcısına hemen hemen her türlü sarf malzemesinin hayranı olsam da Tamiya'nın kitlerine pek de gözümün kaymadığını farkettim mesela son maket alışverişlerinde. Galiba kendimi modelci gibi hissetmek için biraz bana alan tanıyan kitleri daha fazla sever olmuş olabilirim zamanla. Saçma sapan bir şekilde geçenlerde Italieri'nin  ESCII zamanlarından kalma olduğunu tahmin ettiğim 72 ölçekli A-7E kitini yaparken bayağı eğlendiğimi farkettim mesela, biraz zımpara, biraz panel açma, kapalı verilen hava alığını plastik levhalarla açık hale getirme falan derken modeli tamamladığımda hissettiğim tatmin duygusu diğer kitlere göre biraz daha fazlaydı. Cmelak bu konuda çok garip bir noktada konumlanmış, mükemmel parça uyumuna ve hemen hemen neredeyse hiç zımpara bile gerektirmemesine rağmen küçük detaylarla uçağı gönlünüzce şekillendirme imkanını size sunması yine benzer bir tatmin duygusunu sizlere yaşatıyor. Flapların, slatların konumlandırılabilir olması, yatay dikey stabilizörlerin aynı şekilde oynanabilir olması, plastik parça detayların yanında PE parçaların da bulunması derken eminim zamanın ne çabuk geçtiğini  eminim anlayamayacaksınız.


-Maskeleme Bantları-

     Kutunun içerisinde biri büyük diğeri de daha küçük iki levha halinde geliyor maskeleme bantları. Ziyadesiyle küçük olan kısımda saydam kısımları için kullanılacak olan maskeler bulunurken büyük sayfada dört farklı versiyon için boyama şeması mevcut. Koca koca çarşaf boyutunda dekallerdense böyle boyama şemalarının bir kısmının maske olarak verilmesi kadar güzel çok az şey vardır herhalde şu dünyada.


-Photoetch Parçalar-

     Beş farklı versiyona ait kokpit gösterge panelleriyle birlikte kemerler, tutamaklar, pedallar gibi bir dolu asit indirgeme parçanın yer aldığı hayli büyük sayılabilecek bir pe levhası barındırıyor kit içerisinde. İşin doğrusu pe parçaları ziyadesiyle sevmeme rağmen bu ölçekte parçaların çoğunu değil çıplak gözle, fotoğraflarda bile zar zor farkettim. Plastik parçaları o kadar güzel modelleyip kalıplamışlar ki bazı plastik parçalar çok daha güzel durabilir uçak üzerinde. Diğer versiyonları yaparken bazı pe parçaları kullanmayabilirim gibi geliyor. Bu sözlerimden kesinlikle pe parçaların kötü olduğu manasına gelmiyor, dediğim gibi kitin her detayı ilmek ilmek işlenmiş, her bir parçası şahane ancak iğne topuzu boyutundaki bir parça rafta duran kit üzerinde farkedilmiyor bile.


-Dekaller-

     Kitin belki de en güzel yanı bir dolu versiyona ait dekal setini kutu içeriğinde barındırması olabilir. Altı farklı uçağı yapabiliyorsunuz bu dekal setiyle, farklı derken Amerikan donanmasına ait aynı boyama şemasına sahip farklı filolardaki uçaklar gibi algılanmasın sözlerim, birbirinden tamamen farklı altı uçağın da dekal setine sahip oluyorsunuz bu kutuyla. Merak edip Weekend Edition versiyonuna da bir göz attım ve orada da işler benzer biçimdeymiş, yani o kutuyu alsanız da son derece zengin bir dekal setine sahip olacaksınız demektir bu. Hatta ben kokpit dekallerini de bayağı beğendim kitle gelen, bu yüzden kitin weekend edition versiyonu bile eminim çılgın bir bitirişe sahip olacaktır. Dekal kalitesinde de biraz bahsetmek gerekirse bir Eduard geleneği sanırım neredeyse solüsyona bile ihtiyaç duymadan güzel güzel yapıştılar yüzeylere, hatta solüsyon uygulamadan önce yapıştırdığım dekallere kontrol amaçlı bakarken bayağı şaşırdım, dekalleri taşıyan film yüzey neredeyse kaybolmuştu.


-Sonuç-

     72 ölçeğe gönül vermiş her modelcinin eline bu kitten en az bir tane düşer umarım, pandoranın kutusunun tam tersi içerisinde bir dolu mutlulukla gelen bu kutu için Eduard'a ne kadar teşekkür etsem az gelir. Sadece varış noktanızdan değil bütün yolculuğun kendisinden mutlu olacağınız, hatta belki de modelciliğe ilk başladığınız günlerdeki heyecanınızla yapacağınız bir kit olacağını düşünüyorum bu uçağın. Her ne kadar devasa savaş makinelerini yapmaktan haz alıyor olsak bile zaman zaman böyle sivil ve enteresan fonksiyonları olan uçakları yapmak da ayrıca güzelmiş, umarım önümüzdeki günlerde daha fazla spesifik sivil uçaklar satışa sunulur. 


***Bu arada uçağa ait Youtube'da sayısız HD video var, ben bir ara saatlerce çıkamadım videolardan. Bir tanesini yukarıya bırakıyorum. Belki diğer kutuyu bu şekilde bir diorama ile birleçtiririm kim bilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder