15 Mayıs 2016 Pazar

Evde Defter Yapımı

In urban sketching blogs there are a lot of DIY sketchbook posts, i have nothing more than that posts in here, so i didn't translate, but if anyone want me to translate this, please inform me in the comment section for translating this for you.

     İnsanın çizim yapmak için her zaman saatleri olmuyor, bu sebeple hızlı çizimlerde kullanmak üzere ucuz ve yeteri kadar kaliteli bir defter arayışına girdim. Bu arayışlar sonucunda kendi defterimi yapmayı denedim. Defterin iç sayfaları için benim tercihim Bianyo'nun 180 gsm'lik suluboya kağıtları oldu. Bir adet kağıt pedi içerisinde 15 yaprak bulunuyor, bu pedlerin A3, A4 ve A5 versiyonları bulunuyor, ben genelde çizim için hep A5 ölçülerini tercih ediyorum. Arkalı önlü çizim yapmaya imkan tanıyan bu kağıtlar fiyat olarak da en son A5 versiyonu 7 tl idi.


     Suluboya kağıtlarında dikkatinizi çekmiştir, ön yüz, arka yüze nazaran daha dokuludur, bu doku resimlerimizde her zaman tatlı bir etki bırakır. Kendi defterinizi yapmaya kalktığınızda dikkat etmeniz gereken, defter yapraklarını üst üste koyarken bir ters bir düz olarak koyuyorum ki bu sayede zımba vurulduktan sonra defteri kullanmaya geçtiğinizde, sayfayı açtığınızda sağ taraf ön, sol taraf arka değil, defterin iki yakası ya ters ya da düz tarafta olacak ve bu şekilde resmin sağ ve sol tarafı aynı dokuda olacak.



     Defteri yaparken diğer bir önemli konuda eldiven kullanımı. Eğer eliniz benimki gibi fazlaca yağlı ve çok terleyen türden ise kağıda dokunduğunuzda o bölgede yapıyı bozacak ve boyama esnasında parmağınızın izini mutlaka orada göreceksiniz demektir. Bu sebeple eldiven takarak kağıdın dokusunu bozacak olan etkilerden uzaklaşmış oluyoruz.

     Defter açılır açılmaz hemen çizim sayfalarına geçilmesin, koruyucu bir sayfa daha olsun diyorsanız farklı renkte bir kağıttan iç kapak da ekleyebilirsiniz, bunun için ben 90 gsm'lik renkli kağıtlar kullanıyorum.

     İkinci resimde olduğu gibi defterin kapağını ve sayfaları dizdikten sonra en önemli aşamaya geliyoruz. Zımbalama. 
     Zımbalama için yeterli kol uzunluğuna sahip bir zımbaya sahip olmalısınız aksi takdirde, koltuk örtülerini geçirmede kullanılan ahşap zımbası da denenebilir, henüz ben denemedim ama ilk fırsatta deneyip sizlere aktaracağım. Zımbalama işlemi esnasında kağıtların hizalanması ilk önemli sorun, bu sorunu eğer kağıtları düzgün kesebildiyseniz elimine ediyorsunuz, ikinci hizalama sorunu ise zımbaların hizalanması. Yapacağımız bu tek ortalı defterlerde sırt kısmının daha dayanıklı olması ve düzgün çalışabilmesi için zımbaların aynı hizada olması gerekiyor. Kağıtların oynamasını önlemek için klipsler yeterli.

Zımbaların iç tarafa bakması gerekiyor ve zımbalama sonrası bunların makina tarafından tam olarak kıvrılmayan uçlarını tamamen bastırarak kıvırmanız gerekiyor. Bu iş için ben tahta cetveli çok kullanışlı buluyorum. Kesme işlemleri içinse her zaman metal cetvelleri yanınızda bulundurun. Bu işlemin ardından defterimiz yavaş yavaş şekillenmiş oluyor. Zımbalama sonrası ise katlama aşaması geliyor. Zımbalama işlemi sonrasında yapmamız gereken defterin sırtını şekillendirmek. Ali İkizkaya defter sırtı için; insanı dert, defteri sırt bitirir diyor ve bu sebeple kapanma ve açılma esnasında yıpranarak ayrılmayı önlemek amacıyla V şeklinde değil köşeli yapılması gerektiğini vurguluyor. Bu sebeple sırtı köşeli yapabilmek amacıyla öncelikle tahta cetveli zımba eksenine iki üç milimetre mesafeye yerleştirerek yavaş yavaş kıvırma hareketi yaparak buradaki kağıt liflerine hafif hafif şekil veriyoruz.

Bu şekil verme aşamasının ardından merdane devreye giriyor. Sırta şekil verip katladıktan sonra tam olarak şekil alabilmesi için öncelikle zımba eksenine doğru, sonrasında zımba eksenine dik olarak merdane ile defterin üzerinden geçiyoruz, bu sayede sırtta artık tamamlanmış oluyor. Sonrası size kalmış. Ben köşeleri yuvarlatıyorum ve artık defter kullanıma hazır hale gelmiş oluyor. Eğer nemli bir alanda saklayacaksanız bu defterleri, size önerim streç filmle güzelce sarıp saklamak olacak.


In urban sketching blogs there are a lot of DIY sketchbook posts, i have nothing more than that posts in here, so i didn't translate, but if anyone want me to translate this, please inform me in the comment section for translating this for you.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder