4 Temmuz 2016 Pazartesi

The Urban Sketching Handbook - Architecture and Cityscapes İncelemesi

     Ne yazık ki ülkemizde spesifik bir konuya dair bir kitap aradığınızda çoğu zaman bırakın eli yüzü düzgün, konuya hakim yazılmış bir kitabı, dünya çapında o alanda bilinen en meşhur kitapların bile çevirisine ulaşamıyorsunuz. Her konuda olduğu gibi ne yazık ki urban sketching (yerindeçizerlik) konusunda da ülkemizde çevirilmiş olan bir eser bulunmuyor. Özellikle son zamanlarda dünya çapında çok neşeli, eğlenceli, keyifle okurken bir yandan da size inceden inceden , yıldırmadan, her seviyede çizerin içinde kendisi için bir şeyler bulabileceği kitaplar çıkıyor ve bu kitapların hiçbiri ne yazık ki Türkçe’ye çevirilmiyor. Bu kitapların bir çoğu çok şükür en azından İngilizce çıkıyorda en azından oradan kurtarıyoruz.


     Şimdi gelelim asıl konuya, bu yazıda sizlere aktaracağım kitap aslında bir yıla yakın zamandır elimde olan bir kitap, Gabriel Campanario’nun editörlüğünü yaptığı The Urban Sketching Handbook serisi kitapların ikincisi olan Architecture and Cityscapes kitabı.
     Severek takip ettiğim çizerlerden birisi olan Larry D. Marshall, kendisi Kanada’da Quebec City çizim grubunun güzide bir üyesi, bu urban sketching furyası içerisinde çıkan kitapları üç ana grup altında topluyor. Bu grupların ilki henüz yerinde çizerliğe başlamamış yahut başlama konusunda kararsızlık yaşayan veya yeni başlamış insanlara fikir veren, onları motive eden kitaplar. İkinci grup ise bir çizerin yada birden çok çizerin çalışmalarını topladığı resim albümleri ve son olarak da eğitici kitaplar ki bunlar artık daha spesifik, farklı seviyede ki çizer grupları için, malzeme, teknik, üslup konusunda çizerlerin eğitimini amaçlayan kitaplar.
Ben bu kitabı daha çok ilk gruba daha yakın görüyorum. Her ne kadar içerisinde çizim tekniklerine değinse de bence kitabın hazırlanmasında asıl amaçlanan, insanları bir şekilde çizmeye yönlendirmek. Ufak tefek küçük perspektif, kompozisyon gibi temel konulara değinerek çiziminizi göze daha güzel görünür hale getirip, sizlerinde yaptığınız çizimden daha çok zevk almanızı sağlıyor

     Bu kitap içerisinde mimari ve şehir manzaralarının çizimi için teknikler ve ipuçları bulunuyor.  Bu konular iki ana başlık altında ele alınmış, ilki çizim yapmak isteyen birinin ilk olarak öğrenmesi gereken; kompozisyon, ölçülendirme, derinlik, kontrast, çizim ve yaratıcılık konuları, ikinci kısımda ise biraz kullanabileceğiniz farklı materyallerden ve tekniklerden bahsediliyor. Bunu yaparken Gabi Campanario çok güzel bir iş yapıyor ve tüm dünya çizerlerinin çizimleri üzerinden konuyu anlatıyor. Toplamda 44 farklı çizere ait yüzden fazla çizim bulacaksınız kitap içerisinde. Bu sayede kitap aynı zamanda güzel bir çizim albümü de olmuş. Bu çizerler uzun uzadıya çizim dersleri vermiyor kitap içerisinde, eline hiç kağıt kalem almamış bir insanın bile çizim yapmasını sağlayacak türden, basit ama kafanızda bir ampul yakacak türden ipuçları veriyor. Her bölüm sonrasında size boş bir sayfa ayrılmış ve o bölümde sizden çizim yapmanızı istiyor, yani bir nevi kitap sizin de kitabınız haline geliyor.




     Belki biraz konu dışı olacak fakat kitabın bu kadar hoşuma gitmesinin altında yatan sebeplerden bir diğeri de çok sağlam biçimde basılmış olması, sırt kısmı sayfaların direkt tutkallanıp yapıştırılmasıyla değilde defter gibi ortalı olarak yapılması, kitabın basıldığı kağıdın kalitesi (en az 165 gsm) ve defalarca açıp kapatmama rağmen hala taş gibi dayanmış olması. Ne yazık ki ülkemizde bu konuda da belli yayın evleri hariç hiç kimse dikkat etmiyor ve ikinci, üçüncü okuma sonrası maalesef kitap elinizde kalıyor. Yukarıda sol tarafta yer alan resim Yapı Kredi yayınlarına ait Leviathan ve gördüğünüz üzere sırtı yıllardır yıpranmadan, dayanmış. Sağ tarafta ise en sevdiğim yayın evlerinden birinin, yine en sevdiğim yazarı olan İhsan Oktay Anar'ın Galiz Kahraman kitabı, ikinci defa okumaya korkuyorum elimde kalır diye.



     One of my favourite sketcher is Larry D. Marshal, he got a very good classification about recent urban sketching books. I will quote his words directly from his blog, he says that:

     Lots of them are about inspiration and motivation.  Seems there are a lot of folks who need to be goaded (the high-minded word is ‘inspired’) into having fun (grin).  These include, however, a lot of great stuff to dismiss the myths that you have to have special genes to draw and have fun drawing.  These books are probably more responsible for the sketching revolution going on than anything else.
     Then there are those books that illustrate, quite literally, what it is to be an urban sketcher, nature journalist, etc.  Typically these are compiled by one artist using their sketches and those from a large number of other sketchers so you get a good sampling of the styles, approaches, and subject matter associated with a particular form of sketching.
     Finally there are instruction books.  These books try to teach you how to sketch or how to do some particular type of sketching.  As has always been the case in art book land, the majority of instruction books assume you don’t know anything about art or drawing and so spend a lot of their time telling you about color wheels, which end of the brush is the good end, and stuff like that.
     After this goog classification, i think this book take place in fist group. For this book Gabriel Campanario gathered 44 different sketchers drawings from all over the world and handle the subject from their point of views, so that this is not just a book for me, it is also an urban sketching albume that includes many of my favourite sketchers. Another good part of this book is, even someone does not hold a pen for years, will want to draw after reading book. It's very funny and motivated. With little and basic drawing tips and tricks, it will make your drawings much more beautiful even if you know nothing about drawing.
     When i buy a book, structural spesifications of the book is very important. I love the books that live long. This book published by using very heavy paper (at least 165 gsm i think) and this heavy papers transformed in to booklets and this booklets constitude dorsa of the book. (i hope i used right word in here). Booklet structure is way much more sustainable comparison th directly glued structure.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder