1 Ağustos 2018 Çarşamba

Diorama Notları-1


     Diorama kelimesi gerçek yahut kurgu bir olayın, anın yahut da sahnenin sergilenmesi manasına geliyor. Bir süredir maket yapıyorum ancak yeni yeni diorama yapacak cesareti kendimde bulmaya başladım. Bu konuda herhangi bir iddiam yok ancak yaptığım hataları, yöntemleri irdeleyerek daha iyi hale getirmek için bundan sonra diorama çalışmalarıma da burada yer vermeye kadar verdim. 

     Resimdeki heykel bir arkadaşım tarafından yapıldı. Kendisi son derece iyi eğitimli aile terbiyesi almış birisi olmasına rağmen arada böyle şeyler yapıyor, hediyeyi geri çevirmek olmaz, aslında orjinal de bir hediye olduğu için kabul ettim ve bunu bir diorama içinde sergilemeyi düşündüm.
     Konu diorama olunca ilk öğretmenim kendisiyle hiç yüzyüze tanışamasam da rahmetli Barkın Bayoğlu'nun sözleri akla geliyor. Bir dioramayı öncelike kafanızda oluşturmalısınız, bunun için de en güzel yöntem fikirlerinizi kağıtla buluşturmak.


     Yapmış olduğum taslaklardan birisi bu. Kağıt üzerinde ne kadar vakit harcarsanız dioramanız o kadar sorunsuz ve güzel bir biçimde ilerleyecektir. Çizim yeteneğinizin olup olmaması çok önemli değil, burada sadece planlama yapıyoruz. Planlama aşamasında ne kadar detaylı planlama yapacağınız size kalmış bir durum. Ancak hatalarınızı sahneyi yaparken görmek yerine kağıtta görmek çok daha az moral bozucu olacaktır.

     Diorama yapmak bir sayfaya resim yapmakla aynı şekilde kompozisyon kurallarına dikkat etmeyi gerektiriyor. O kadar emek verdiğiniz çalışmalarınızın gölgede kalmasını istemiyorsanız zemininizin boyutunu ve ölçeğinizi düşünerek hareket etmelisiniz. 
Bu kadar boş muhabbet yeterli, yapım aşamasından da biraz bahsedebiliriz artık. 
Arkadaşımın yaptığı heykel dioramam için çok yeni duruyordu, biraz hırpalarsam daha gerçekci bir görüntü elde edeceğimi düşündüm ve bazı yerlerini deforme ettim. Zamanla çözünmüş, kırılmış bir heykel parçası görünümü verebilmek için biraz uğraştım. Parmaklardan birini kopmuş izlenimi verebilmek için kırdım ve bu parçaları sakladım. 

   Devamında diorama zeminini hazırlamaya başladım. Diorama zemini de unutmayalım ki gerçek hayatın bir modeli, yani bir arazideki topografya kuralları tamamıyla burada da geçerli. Zemini dümdüz yapmak işimizi kolaylaştırabilir belki ama bu durum dioramamızın tekdüzeleşmesine sebep olacaktır, bu yüzden topografyanın nimetlerinden yararlanalım ve diomuza biraz engebe katalım.
Yapım aşamasında en büyük dostumuz strafor, straforla yapabileceklerimizin sınırı yok. Ancak dikkat etmeniz gereken konu statik. Sahneniz çok ağır olacaksa buna göre önlem almanız gerekiyor. Belki zeminin altına dayanıklı bir taşıyıcı gerekebilir. Burası size kalmış. Strafor aynı zamanda daha az kaplayıcı madde kullanmanıza yarayacak, yeterince hafif ve nispeten dayanıklı bir malzeme. 


     Resim yaparken geçerli olan kuralların aynısı burada da geçerli. Tabiatın aynısını yapmıyoruz. Onun gerçeğe olabildiğince yakın bir modelini oluşturmaya çalışıyoruz. Yani bir illüzyon yaratmaya çalışıyoruz. Bu aşamada strafor yine en yakın dostumuz. Kayalık yüzeyleri, taş yüzeyleri taklit etmenin en güzel yolu strafor. Youtube'da her türlü jeolojik yapıyı taklit etmenize yarayacak kadar çok kaynak var, o yüzden bu meseleye girmeyeceğim.



     Arazi yüzeyini hazır edip devamında sütunları strafordan hazırladıktan sonra onları bir araya getirdim. Her zaman olduğu gibi kafamdaki işgüzar ve evhamlı arkadaş rahat durmadı ve malzemeleri kürdanlarla da sabitlemem için elinden geleni yaptı. Sonrasında çabuk kuruyan alçıyla yüzeylerin üstünden geçtim ve kurumaya bıraktım. Bu yöntem çok tavsiye edilen bir yöntem değil ama işte sağlamlık takıntısı, yapacak bir şey yok. Kuruyunca boyama aşamasına geçtim. Kuru fırçalama yöntemi burada çok güzel çalışıyor, ayrı bir yazıda bu konuya da gireriz belki kim bilir.
     Boyama aşaması bitince sentetik çim dokusuyla yüzeyi kapladım ve araziden topladığım yeşil likenleri çalılık olarak kullandım ve bu şekilde dioramamı sonlandırdım. Burada dikkatinizi çekmek istediğim konu abuk sabuk malzemelere tonla para vermenize gerek olmadığı. Çok basit malzemelerden harikalar yaratabiliriz ve tek yapmamız gereken hayal kurmak ve bu hayali organize etmek. Şimdilik bu konuyu bu kadarla bırakıyorum. İlerleyen zamanlarda öğrendiklerimi burada paylaşmaya çalışacağım.




4 yorum:

  1. Tabii bildim ben, parayı ota boka harcıyon

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ali Bey anlaşabiliriz, bence bu konuyu başka mecralarda çözüme kavuşturabiliriz :)))

      Sil
  2. Faydalı ve özendirici buldum.Başkalarını bilmem ama benim diaromada ana ölçütüm kompakt ve mümkün olabildiğince detayı gösteren küçük ebatlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle öyle, bir diorama ne kadar dolu olursa o kadar güzel duruyor

      Sil