28 Kasım 2020 Cumartesi

2020'nin Güzelleri

      Senenin bitmesine çok az zaman kalmışken söyle bir hesaplarımı taradım ve bu sene yapmış olduğum modellerin küçük bir listesini çıkardım. Hazır listeyi de çıkarmışken kitler üzerine biraz konuşmak ve seneyi modelcilik açısından değerlendirmek istedim.  Tam bir incelemeden ziyade genel olarak kitlerden birkaç cümleyle bahsetmek ve belki de hangi kiti yapacağına karar veremeyenlere biraz yardımcı olmaya çalışmak olabilir bu yazının amacı. İlerledikçe göreceğiniz üzere tanklardan bahsetmedim çünkü pek alanım değil ve severek yaptığım şeyler de değiller. Bu girişin ardından hadi kitlere bakalım.

https://www.scalemates.com/kits/kinetic-k48013-e-2c-hawkeye--147904

U.S. NAVY E-2C HAWKEYE – KINETIC – 1:48

     Bu kitin çok uzun bir süre önce incelemesini birlikte yapmıştık, ilk incelemem biraz öfke dolu idi, sonrasında kitin üzerinde biraz düşününce tersliklere rağmen fena bir kit olmadığına kanaat getirdim. Bir sene sonra şimdi tekrardan bakınca aslında sorun belki de benim beklentilerimden kaynaklanmaktaydı. Kinetic kitlerinin gösterişli paketlerine çok fazla aldanmıştım belki kim bilir. Nedense Kinetic markasını zihnimde çok yukarıda bir yerde konumladırmışım. Kiti açınca o saçma sapan planı falan görünce delirmişim demek ki. Ancak tekrar yapmak ister misin diye soracak olursanız cevabım şu olur: Kesinlikle! 

U.S Navy Hawk E-2C Hawkeye İncelemesi İçin Bkz.

https://www.scalemates.com/kits/hasegawa-07232-f-16cj-fighting-falcon-misawa-japan--120295


F-16CJ FIGHTING FALCON - MISAWA JA – HASEGAWA – 1:48

     Bir sürü F-16 arasından yaptığım açık ara en güzel F-16 kitiydi. Bu zamana kadar yaptığım Hasegawa kitleri genelde hep 1:72 ölçekli eski, dışa detay kitlerdi. Yapım aşamalarında her hangi bir sorun yaşamadan hepsini tamamlamış olsam da iz bırakacak kadar da sevmemiştim. Bu sefer işler çok başkaydı. Bu F-16 bittiğine uçağa delicesine sarılmak istedim. Çok güzel oldu kerata, kesinlikle bir adet yapmalı her modelci.

https://www.scalemates.com/kits/revell-04891-f-15e-strike-eagle--467753


F-15E STRIKE EAGLE – REVELL 1:48

    Bu kiti de yeri geldikçe övüyorum farklı farklı insanlara, kesinlikle çok başarılı bir kit, yine blogda incelemesini bulabilirsiniz. Her sene bir tane Revell F-15E’si yapmalı insan. Ruhun gıdası niteliğinde bir kit diyebilirim bu arkadaş için.

 F-15E Strike Eagle with Bombs İncelemesi İçin Bkz.

https://www.scalemates.com/kits/italeri-2798-mig-23-mf-bn-flogger--1254676


MIG-23 MF/BN FLOGGER – ITALIERI – 1:48
     Konu Italieri olunca kiti değerlendirirken sadece plastiğe bakmak hata olur. Fiyat, dekal setleri ile birlikte düşünüp bir değerlendirmeye tabi tutmak en güzeli. ESCI zamanlarından kalma 1979 üretimi olan kitimiz zamanın teknolojik koşullarından dolayı dışa detay olarak üretilmiş, bazı panelleri plastiğin üzerine işlemek yerine dekal seti olarak eklemeyi uygun görmüşler. Muhteşem bir kit değil ama bir şeyler yapmak, oyalanmak için fena da sayılmaz. Böyle kitler “insanın omzundan hata yapmamalıyım”, “doğru çalışmalıyım” yüklerini alıyor, rahat rahat hata yaparım diye düşünmeden bir şeylerle uğraşmak isterseniz buyurun efendim.

https://www.scalemates.com/kits/italeri-015-c-130e-h-hercules--134888


C-130H HERCULES – ITALIERI – 1:72

     Kitimiz yine dışa detaylı bir kit, iç detay seviyesi de fena sayılmaz. Dışa detay olması bence hiçbir şeye engel değil, gayet güzel bir kit. Kiti tamamladığınızda bu tombul kuşu masanızın üzerinden ayırmak istemeyeceksiniz. Her zamanki Italieri pratikliğiyle gayet güzel bir kalıplama yapılmış, kiti toplamak etmek gayet rahat ve hızlı. Ben özellikle kargo kapağı kapalı yapacağım için çok fazla da uğraşmadım iç kısımlarda ve düşündüğümden çok daha kısa sürede tamamlandı. Peki “Bu kiti önerir misin?” derseniz biraz bekleyin derim. Şimdilerde piyasada Zvezda’nın muhteşem C-130’u boy göstermeye yeni yeni başladı. Belki biraz daha paraya kıyıp Zvezda C-130’unu almak daha mantıklı olabilir.

https://www.scalemates.com/kits/academy-2131-sukhoi-su-27-flanker-b--975959


SUKHOI SU-27 FLANKER-B -  ACADEMY -  1:48

     Bu kit konusunda o kadar çok kötü eleştiri okudum ki internette, aldığıma bin pişman oldum sonradan. Ne kadar üzüldüğümü anlatamam. Bir Flanker hastası olduğumu artık biliyorsunuzdur, bu yazıları okuyunca ne kadar derinden yaralandığımı sizin tahminlerinize bırakıyorum. Baktım çare yok bari başlayayım kite dedim ve “aman tanrım!” kit hiç de fena sayılmazdı. Kabul ediyorum 1:48 ölçek bir uçağa yakışır bir kokpiti yoktu, veya bazı detaylar biraz baştan savmaydı ama biraz macun, biraz zımpara ile bir çok sorun çözüldü. Hatta küçük bir PE levha setiyle de süslenmiş güzel bir Flanker çalışması oldu benim için. Bu sebepten dolayı sanırım incelemeleri çok da değerlendirmeye almamak lazım. Hele şu “inbox review” dedikleri ucube inceleme formatını. Modelcilerin yapıp bitirmediği kitleri incelemeleri garibime gidiyor.

https://www.scalemates.com/kits/italeri-2666-sikorsky-mh-60k-blackhawk-soa--101593

MH-60K BLACKHAWK – ITALIERI – 1:48

     Bu kit konusunda itiraf etmeliyim ki kararsızım. Ne yazık ki kolay bir kit değil. Parça uyumsuzlukları var, bu uyumsuzluklara bir de Italieri’nin esnek plastiği eklenince bazı sorunlar kat kat büyüyor. Bunun yanında iç detay açısından biraz zayıf da kaldığını belirtmekte yarar var. Bunca olumsuzluğa rağmen zannediyorum bu ölçekte UH-60 diğer firmalarda yok. Ayrıca şöyle bir durum da söz konusu, bu kiti aldığınız fiyata ortalama bir 72 ölçek bile almak zor, haliyle bu fiyata aslında fena bir kit de sayılmaz. Hele bir de bul ölçekte pek muadili de olmayınca.

https://www.scalemates.com/kits/trumpeter-05730-uss-franklin-cv-13--104124

USS FRANKLIN CV-13 – TRUMPETER – 1:700

     Essex sınıfı uçak gemilerini seviyorum, bu gemiyi de ayrıca seviyorum. Kendisi savaşın hakkını vermiş kahraman bir gemi. Belki de Enterprise’dan sonra o dönem en sevdiğim uçak gemisi olabilir. Bu kit öncelikle belirtmeliyim ki benim gibi Tami-gawa’cılar için biraz fazla uğraştırıcı. Japonlar maket konusunda gerçekten çok başarılı işler çıkarmayı biliyorlar. Parçalar çoğu zaman gayet uyumlu oluyor ve her detay elli parçaya bölünmemiş oluyor. Trumpeter’ın gemileri biraz daha yüksek sayıda parçaya sahip ve böyle olunca da birleştirme dikkat isteyen bir işe dönüşüyor.  Mutlaka ve mutlaka kuru birleştirme yapıp önden test edip ondan sonra birleştirmeniz gerekiyor. Bu kısımlarda dikkat ettikten sonra muhteşem bir uçak geminiz oluyor. Kesinlikle bu fiyat aralığında çok başarılı bir kit.

https://www.scalemates.com/kits/italeri-2783-tornado-gr1-ids-gulf-war--1181927

TORNADO GR.1/IDS – ITALIERI – 1:48

     Hareketli kanatlar modelciler için çoğu zaman sorun teşkil etmiştir, ancak buradaki örnek nedense bana bayağı çileli geldi. Tornado’ları çok sevmeme rağmen bu kitten nefret ettim. Bu sefer fiyatı da pek makul sayılmaz. Eğer 48 ölçekte bir Tornado yapma niyetindeyseniz kesinlikle Revell2in tornado’larına bir bakmalısınız.

https://www.scalemates.com/kits/revell-04064-f-a-18d-hornet-wild-weasel--107021

F/A-18D WILD WEASEL – REVELL – 1:144

     Ölçek konusunda ayarımı kaçırdığım günlerden biriydi, gözüm 48liklere alışmış, 72liklere bile bakmaz olmuştum. Tosun gibi uçakları masama alıp saatlerce bakarken farkettim ki ayarım kaçmış. 72 ölçek uçaklar bile artık minicik geliyor gözüme. O zaman hemen bu 144 ölçekli arkadaşı tezgahın üstüne attım. Hemencecik de toplanıverdi.  Minicik uçaktaki o detaylarda kayboldum. Hele eskitme aşaması falan ne kadar zevkliydi anlatamam. Hemen Hemen bir günde de bitti diyebilirim. En eğlendiğim kitlerden birisi oldu. Boşu boşuna bazen bu işi kendime yük ettiğimi farkettim. Bazen eğlenmeyi unutuyorum.


H.M.S. VICTORY GUN DECK – VERLINDEN – 1:32

     Kesinlike bu senenin ilk üçüne girebilir bu kit. Bu kitten sonra ikinci el modelcilik platformlarında Verlinden’in dioramalarını toplamaya başladım. Bayağıdır uçak yaptığım için içimde bir değişiklik ihtiyacının hasıl olduğu bir dönemde “Nasıl bir şey ki bu resin kitler?” diyere aldığım bu kit büyük ihtimalle en sevdiğim kitlerden olacak. Uzun bir süre masamdan ayırmadım kendisini, bakmaya doyamadım bitmiş haline. Victory gemisi zaten sevdiğim gemilerdendi, küçük de olsa bir kesitine sahip olmak güzel bir his.

HMS Victory Gun Deck İncelemesi İçin Bkz.

https://www.scalemates.com/kits/zvezda-7227-25--1188366

SU-25 FROGFOOT – ZVEZDA – 1:72

     Bu bir ortak projeydi, ben sadece boyama kısmını yaptığım için pek yorum yapamıyorum ancak bitmiş hali fena değildi.


SWIFT 1805 – ARTESANIA LATINA

     Modelcilik konusunda değişikliğe ihtiyacım olduğunu hissettiğim zamanlar oldu demiştim. Victory’nin güvertesini yapınca coştum ve “Neden olmasın?” dediğim bir an yaşadım. Sonra letgo’da bakınırken gayet uygun fiyata bu kit denk geldi. Kitin hikayesine daha önce değinmiştik, tekrardan bahsedip canınızı sıkmayacağım. Her şeye rağmen ilginç bir tecrübe oldu benim için. Ahşabın rahatlatıcı bir yanı var, kokusu bile yeter. Ancak bu ahşap model aşkı talaş temizleme çilesinden üstün gelemedi ve bir daha uzun zaman ahşap deneyeceğimi zannetmiyorum

Swift 1805 İncelemesi İçin Bkz.

https://www.scalemates.com/kits/revell-04854-f-101-b-voodoo--176228

F-101B VOODOO – REVEL – 1:72

     Kendi döneminin en güzel uçaklarından biri olan bu uçağın ne yazık ki fazla alternatifi yok. Sanırım Hasegawa’da sadece keşif versiyonunu bulabiliyorsunuz. Bu şatlar altında söylenecek pek de fazla bir şey yok ancak kitimiz fena sayılmaz. Benim ikinci Voodoo’m oldu bu yapmış olduğum. İlkini boya tabancasını elime aldığım ilk günlerde yapmıştım, bu benim için biraz ilerleme raporu gibi oldu. Eğer sağda solda bu kite denk gelirseniz kaçırmayın derim

https://www.scalemates.com/kits/zvezda-7297-sukhoi-su-33-flanker-d--972241


SU-33 FLANKER-D – ZVEZDA – 1:72

     Bu sene yapmış olduğum en güzel uçak ve en başarılı kit bence bu uçaktı. Bu uçağı yaparken Zvezda’nın piyasaya yeni sürdüğü kitlerle ana maket markaları Tamiya, Hasegawa gibi bir yerde kendilerini görmek istediklerini anlıyorsunuz. Cidden hiç beklenmedik ölçüde detaylı ve kaliteli bir kit yapmışlar, her detaya ayrı emek etmişler. Zaten detaylı incelemesini uzun uzun yaptık ama tekrar söylemek gerekirse her modelcinin zevkle yapacağı muhteşem bir kit. Kesinlikle tavsiye ediyorum.

Su-33 Flanker-D İncelemesi İçin Bkz.

https://www.scalemates.com/kits/icm-72151-mikoyan-31b--1263887


MIG-31B SOVIET INTERCEPTOR AIRCRAFT – ICM – 1:72

     Arada butik üretim yapan ara markaların kitlerini yapmayı seviyorum ama bu kit beklediğim gibi değildi. Küçük markaları gözümde fazla büyütüyor olabilirim. Elbette bir kiti çizmek, kalıbını çıkarmak ve satışa hazır hale getirmek hiç de kolay bir iş değil. Çok büyük para ve işgücü demek oluyor bu süreç. Ne yazık ki bu kit iyi ki yapmışım dediğim kitlerden biri değildi, yapmasam da çok bir şey kaybetmiş saymam kendimi. Diğer alternatiflerine kesinlikle bakılmalı.

https://www.scalemates.com/kits/italeri-1331-f-35a-lightning-ii--181418


F-35A LIGHTNING II – ITALIERI – 1:72

     Bu kitle alakalı beni rahatsız eden birkaç şeyden bahsetmeliyim. Genel hatlarıyla kit ortalama bir Italieri kitinin üzerinde ancak sorun uçağın yüzeyleri. Bir şekilde bazı şeyler hesaplanamamış. Mesela uçağın yüzeyinde RAM boyasını taklit etmesi için yapıldığını düşündüğüm bir mat yüzey var, buraya kadar güzel ancak bu yüzey en olmadık yerde parlak, pürüssüz bir yüzeye dönüşüyor ve bu çok can sıkıcı. Diğer uçaklardaki gibi tüm yüzeyi de zımparalayamıyorsunuz çünkü bildiğiniz üzere uçağı üzerinde panellerin birleşim yerlerinde yine uçağın radar yansıtıcılığını azaltan özel panel birleşme çizgileri var. Bunlara zarar gelmemesi için zımparaya da abanamıyorsunuz. Bir de yatay stabilizözrlerden birinin bağlantı noktasında alt tarafta itici izine benzer bir iz olduğunu gördüğümde moralim biraz daha bozuldu. Açıkcası eğer A versiyonuna takıntılı değilseniz kesinlikle yine Italieri tarafından üretilen B versiyonunu tercih etmelisiniz. İkisi arasında koca bir uçurum olduğunu söylemeliyim. B kiti için cidden kestradan çalışılmış.

https://www.scalemates.com/kits/trumpeter-02876-us-t-38c-talon-ii--941733

T-38C TALON II – TRUMPETER – 1:48

     Bu uçaktan bahsetmeden önce kesinlikle kokpitinden bahsetmek gerekiyor. Resin, PE setlerin havada uçuştuğu, bu detay setleri olmadan eli yüzü düzgün kokpit üretmenin giderek zorlaştığı bir ortamda bu kitin kokpiti ilaç gibi gelmiştir. Firmaların neden tüketiciyi sürekli aftermarket ürünlere yönlendirmeye çalıştığını anlayabiliyorum ancak böyle de kit parasına gidip dandik bir fırlatma koltuğu da almak istemiyorum doğrusu. Azıcık ölçeğe yakışır detay seviyesinde bir kokpit ve fırlatma koltuğu yapın artık canım şu teknolojide. Yapılacak iş de paneller üzerine birkaç kabartı koymak nihayetinde. Zaten tırnak kadar boya kutusunun fiyatı olmuş yirmi lira. Azıcık yüksek enflasyonla yaşayan modelcileri de düşünün canım. Kokpit haricinde sıkıntıları olsa da fena bir kit değil, bu kiti yine çok ekonomik bir fiyata alabildiğim için ağzımı açmıyorum, bu fiyata alınabilecek en güzel kitlerden birisi.

 

     Buraya kadar sabredip okuyanlar var ise şayet eğer öncelikle onlara en içten teşekkürlerimi sunuyorum Yazıyı bitirirken de küçük bir genel değerlendirme yapmak istiyorum. Bahsettiğim bu kitler içerisinde yaparken, izlerken beni en mutlu eden üçlü şu şekilde:

1. SU-33 FLANKER-D – ZVEZDA – 1:72

2. H.M.S. VICTORY GUN DECK – VERLINDEN – 1:32

3. SWIFT 1805 – ARTESANIA LATINA

Peki en çok önereceğim kitler hangisi diye sorarsanız da sıralamam şu şekilde olacaktır:

1.       SU-33 FLANKER-D – ZVEZDA – 1:72

2.       F/A-18D WILD WEASEL – REVELL – 1:144

3.       F-15E STRIKE EAGLE – REVELL 1:48

SONSÖZ

     Bu kadar konuşmanın ardından yine aynı yere gelmek istiyorum. Bir kiti iyi veya kötü yapan aslında bizleriz. Her ne kadar sorunları olsa da bir kitle kurduğumuz duygusal bağ bazen birçok sorunu görmezden gelmemizi sağlayabiliyor. Bu yüzden bazen takıntılı olmayı bırakıp sadece üretmek gerekiyor olabilir. Bazı durumlarda obsesyon derecesinde kit araştırması yaparken neticede sevdiğim uçağa ait iyi veya kötü bir modele başlayamadığımı farkettiğimde üzülüyorum, berbat bir kitten güzel bir  iş çıkardığımda gerçekten modelci gibi hissediyorum. Her ne kadar terapi gibi gelse de çok iyi oturan muhteşem bir kitte açıkçası bu hissi bu kadar derin yaşamak mümkün olmayabiliyor. Bu yüzden en güzeli bazen salmak. Bu işi eğlenmek için yaptığımı zaman zaman farkında olmadan unutuyorum. Zaman zaman yaşadığım başka bir sıkıntı da yazılarımı sona erdirememek, yine öyle bir çıkmazın içerisindeyim ve bu sebepten artık bu yazıyı burada sonlandırıyorum. Şimdiden herkese iyi seneler.

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder