Sanırım Blender'la alakalı en sevdiğim husus Blender etrafında oluşan ve şekillenen ekosistem. İçerik üreticilerin çoğu aynı zamanda eğitmen gibi çalışıyor, insanlar sadece tüketmiyor bunun yanında farklı seviyelerden bir sürü insan garip garip şeyler üretiyor. Sorun yaşadığım bir noktada internette küçük bir arama sonrasında sayfalarca not, dakikalarca video ve görsel bulabiliyorum. İşin güzel yanı kullanıcıların da çoğu bilgi paylaşımına açık, herhangi bir platformda gerekli başlıklar altına yazacağınız sorununuz büyük ihtimalle cevapsız kalmıyordur. Şu ana kadar yaşadığım sorunları hep daha önceki forum yazışmalarından çözdüm. Umarım Blender komünitesi yoluna bu şekilde devam eder.
Birkaç hafta önce ürettiğim modelleri çektiğim videolara ekleme işiyle uğraşırken bir türlü zemini oryante edemedim ve bayağı bir başarısız deneme sonrası bu işi en baştan öğrenmeye kadar verdim. Bu konuda yardımıma CG Matter koştu, böylesine kaliteli Tracking eğitim videolarına ücretsiz ulaşabiliyor olmak hala şaşırtıcı geliyor bana, zamanında Youtube'un henüz bu derece coşkun olmadığı öğrencilik günlerinde yedi sekiz saatlik bir Autocad eğitimine birkaç aylık giderim kadar parayı gömmüştüm. Neyse gelelim Motion Tracking mevzusuna...
Image Sequence Kullanımı
Motion tracking'e hemen geçmek istesek de öncesinde bazı şeyler yapmamız gerekiyor. Blender her ne kadar en başarılı Open Source Motion Tracking
modülüne sahip olsa da zaman zaman biraz problemli çalışabiliyor. Kaydettiğimiz herhangi bir görüntüyü programda işleyip ardından kaydedip çıktıktan sonra dosyayı bir süre sonra açtığımızda bazen senkronizasyon kayabiliyor veya yapmış olduğunuz ayarlar kaybolabiliyor.
Bu sebepten ötürü video dosyası üzerinde çalışmak yerine oluşturulacak Image Sequences üzerinde çalışmak çok daha güvenli sınırlar içerisinde kalmamıza yardımcı oluyor.
Herhangi bir görüntüyü Image Sequence haline nasıl getirebileceğiniz konusunda yine Blender'ın kendisi size yardımcı oluyor. Öncelikle programı Video Editing modunda açıp Add --> Movie
diyerek yaptığımız kaydı Video
Sequencer’a ekliyoruz. Sonradan bize yardımcı olmasını istediğimiz eklenmiş bu
videodaki detayları daha belirgin kılmak için sağdaki Render Properties --> Color Managment bölümünden
View Transform’u Standart'a moduna getirip, Look’u duruma göre ayarlıyoruz. (Filmic modunda görüntüdeki detayların
belirginliği azalıyor). Bu aşamada videonun audio kısmı ile işimiz yok, LMB --> X ile ses kısmını uçurabilirsiniz. Eğer video başında veya sonunda netleme yaparken oluşan blur veya benim eski kameramdaki gibi stop pauseları varsa bu kısımları da manuel olarak silebilirsiniz.(Video Sequencer üzerinde SHIFT + Left Arrow ve SHIFT + Right Arrow video baş ve sonuna gitmek için kısayollardır)
Gerekli ayarlamalarımızı yaptıktan sonra Image Sequence'lerimizi export etmek için sağdaki Output
Ptoperties’e gelinir. FPS, çözünürlük değerleri kontrol edilir. File Format olarak PNG seçilir(PNG formatı compression’nın nispeten daha az olduğu
bir dosya formatı, bu sebepten daha az detay kaybı söz konusu). Compression değeri sıfırlanır. Sonrasında Render Animation denilerek Image Sequencemiz oluşturulur.
Motion Models
Biliyorum hemen motion tracking yapmak istiyorsunuz fakat onun öncesinde bilmemiz gereken son bir adım daha var. Motion Tracking işlemini yapıyor olmamızın sebebi kayıt esnasında kameramızın yaptığı hareketleri bizim sanal uzayımızda tekrardan yaratabilmek. Bu hareketler kameramızın yaptığı ileri geri, yukarı aşağı hareketler, farklı açılara doğru yöneltmeler olabilir. Bu gerçekliği tekrardan yaratabilmek için ihtiyacımız olan şeyler Tracking Pointler yani kontrol noktaları.
Kontrol noktaları yazılımın video boyunca veya video içerisinde bir süre boyunca izleyeceği kontrast farkının veya renk farkının yüksek olduğu noktalardan oluşabilir. Bu tanımladığımız noktaları yazılım her karede bularak sonrasında birbirlerine göre hız ve hareketleri doğrultusunda kamera hareketlerini ve sahneyi çözümlüyor. Kontrol noktalarını elle oluşturabileceğimiz gibi otomatik olarak programın da oluşturmasını sağlayabiliriz, bu konuya sonra değineceğiz. Kontol noktalarının seçiminde zaman yol göstericimiz olacak, biraz tecrübe biraz deneme yanılma usulü ilerleyen bir süreç. İşin güzel yanı da bu, her zaman keşfedilecek, öğrenilecek yeni şeyler var.
Yavaş yavaş kafa karıştırıcı kısımlara geliyoruz. Tracking Pointler de kaydettiğimiz görüntülerde hareket halindeler, bazen yukarı aşağı, bazen kameranın açısı değişmesi sebebiyle bazen de uzaklaşma yakınlaşma sebebiyle. Bu duruma bir de işaretlediğimiz Tracking Point'in şekli de eklenince durum biraz karmaşıklaşıyor ancak henüz paniğe kapılmaya gerek yok, bu kısımda daha başarılı bir biçimde tracking yapmak için gerekli olan Motion Modeller'den bahsedeceğiz.
Blender'ı açtık ve sonrasında sol üst köşeden Movie Clip Editor'ü açtık, ardından ilk aşamada bahsettiğimiz Image Sequence'yi oluşturup Movie Clip Editor modunda açtık. Şu anda bizi yukarı sol ve sağdaki menülerin karşılaması gerekiyor, eğer ekranın sağ ve solunda bu menüler yoksa "T" sol taraftaki, "N" ise sağ taraftaki menülerin hotkeyleri. Sol tarafta yer alan menüde Clip sekmesinin altında Set Scene Frames'e tıklarsanız otomatik olarak başlangıç ve bitiş karelerini kendisi tanımlar, Prefetch ise videoyu daha seri oynatmak için ön belleğe yükler. Sonra geçelim bir alt sekme olan Marker sekmesine, isterseniz Tracking Pointleri buradan Add veya Delete diyerek ekleyebilir veya silebilirsiniz fakat bu uzun yol, nokta eklemek için de bir hotkeyimiz var, CTRL+RMB ile videoya yeni tracking point ekleyebilirsiniz. Bir sonraki Tracking Settings artık işlerin biraz biraz karışmaya başlayacağı nokta. Pattern Size Tracking Point'in arayacağı dokunun boyutunu, Search Size ise bu dokuyu noktananın etrafında ne kadarlık bir alanda tarayacağını ifade eder, Search Box'ı ekranda görmek için hotkey ALT+S. Search Area boyutu ne kadar büyürse arama işlemi o kadar uzun sürer çünkü aramayı o kadar geniş alanda yapar yazılım. Motion Model ve Match öncesinde Prepass ve Normalize seçeneklerinden bahsetmekte yarar var. Prepass anladığım kadarıyla noktanın önceki hareketine göre bir model oluşturup sonrasında noktayı bir sonraki karede belli bir alanda aramaya yardımcı oluyor. Normalize ise kameraya giren ışığın miktarı ve doğrultusu sebebiyle oluşan exposure değişimlerini dengeleyerek noktayı daha başarılı bir biçimde aramaya olanak verir fakat nokta adedi fazlalaştıkça tracking hızı yavaşlayacaktır. Son olarak bu bölümde Track sekmesinin altındakilere de değinip Motion Models kısmını ikinci parçaya ayıracağım. Bu kısım biraz genel bilgi ve menüleri tanıtma gibi kalsın. Track menüsünün altında trackleme seçenekleri var, buradan noktayı kare kare trackleyebilir veya herhangi bir t anından geriye ve ileriye doğru da trackleyebilirsiniz. Herhangi bir andan başa veya sona kadar noktayı tracklemek için bu sekmeleri, herhangi bir andan geriye veya ileriye tek kare tek kare noktaları tracklemek için ise veya kullanabilirsiniz. Şimdilik bu kadarlık bilgi yeter. Biliyorum ortalık bayağı karıştı ancak sabır her şeyin ilacı. Bazı şeyleri refleks haline getirene kadar çalışmamız gerekiyor.
Sağ tarafta yer alanTrack menüsü altında Tracking Settings ile trackleme ayarları üzerinde oynanabilir, Frame Limits ile belli adet kare
üzerinden ilerlenilebilir. Hızlı
sahnelerde motion blur vs.nin de devreye girmesiyle tracking zorlaşabiliyor, bu
durumda aşama aşama ilerlenmek istediğinde bu şekilde işler
kolaylaştırılabiliyor. Şu anda neden iki ayrı yerde benzer menüler var dediğinizi duyar gibi oluyorum, bunun sebebi şu sağdaki tracking menüsü genel olarak tüm tracking noktalarının ayarlamalarını yapmamıza yararken soldaki tracking menüsü seçtiğimiz nokta özelinde çalışır.
***Eğer göz atmak isterseniz CG Matter'ın Motion Tracking video linklerini aşağıya bırakıyorum, bende bayağı yararı oldu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder