25 Mayıs 2022 Çarşamba

Motion Tracking Notları - 03 (2D Stabilization, Compositing&Join Tracks)


     Kaldığımız yerden gevezeliğe devam, buraya kadar olan bölümde hangi tür tracking pointleri nerelerde kullanmamız gerektiğine dair bir giriş yapmıştık, bugün son modelimiz olan Plane Tracking Motion Model'i ele alacağız. Bu yazılara dair tekrardan küçük bir hatırlatma yapmak istiyorum, bu notları lazım olduğunda daha kolay bir biçimde ulaşabilmek adına sizlerden çok kendime yazıyorum. Bu da benim için bir macera ve zamanla bu maceranın nereye evrildiğini daha iyi gözlemleyebilmek için küçük çakıl taşları bırakıyorum zamana.

     Bir sonraki Motion Modelimiz olan Plain Tracking'e geçmeden önce buraya kadar öğrendiklerimiz doğrultusunda birkaç şeyden bahsetmekte yarar var. Daha önce ekranın sağ tarafında "N" tuşu ile açtığımız kısımdaki Track menüsünde aşağıdaki biçimde tracking pointimizi görebildiğimizden bahsetmiştik, noktaya ait görselin altında RGB ve B/W sekmelerinin şöyle bir işlevi var, bazı durumlarda farklı renk bantlarında veya siyah beyaz görüntü üzerinde tracking yapmak daha verimli sonuçlar ortaya çıkartabilir, bu durumda bu kısımlardan istenilen renk bandını aktif hale getirerek tracklemeyi yapabilirsiniz.

Obsructions/Join Tracks

     Bazı durumlar tracklediğimiz noktalar bir engel tarafından bölünebilir veya kameranın görüş alanından çıkıp tekrar girebilir. Bu durumda eğer o noktayı kullanmak durumundaysak şöyle garip  yollar izleyebiliriz. Bu yollardan ilki tracking pointleri birleştirme.


     Yukarıdaki sahnede işaretlediğimiz tracking point belli bir noktadan sonra dubanın arkasında kalıyor ve sorasında tekrardan görüş açımıza giriyor. Bu durumda noktayı tek bir nokta gibi ele almak istersek öncelikle istediğimiz noktaya bir tracking point ekleyip (CTRL+LMB) görüş açımızdan çıktığı son ana kadar trackliyoruz, ardından nokta görüş açımızdan çıkıyor ve bir süre sonra tekrar beliriyor, bu durumda nokta artık iyice belirgin hale geldiği bir sahnede aynı noktaya ikinci bir tracking point ekliyoruz (CTRL+LMB), önce geriye doğru görüş açımıza ilk girdiği ana kadar trackliyoruz, sonrasında tekrardan ileriye doğru kaydın sonuna kadar devam ediyoruz tracklemeye. Bu işlemi neden nokta görünür olduktan hemen sonra tracking point ekleyip kaydın sonuna kadar yapmadık sorusu aklınıza gelebilir. Bunun sebebi paralaks, önde ve arkada olan yüzeylerin kesişimlerini yazılım tracking noktası olarak alığ sonra saçma sapan işler yapabiliyor, kendimizi güvenli sahada tutmak için önce noktanın tamamen açığa çıkmasını bekledik, önce geriye sonrasında tam güç ileriye doğru trackleme işlemini tamamladık. Şimdi elimizde iki nokta var, bundan sonra yapılacak tek şey noktaları birleştirmek, bunun için birleştirilecek olan iki nokta seçili haldeyken sol taraftaki menüden(T) Track bölümünde Track sekmesinin altında Join Tracks sekmesine tıklayarak işimizi tamamlıyoruz.
     İkinci çözüm yolu geçici bir süre ana nokta yerine onun yakınındaki bir noktayı tracklemek. Bunun için yine önceki gibi noktayı engelin arkasında kalacağı bir noktaya kadar trackliyoruz, sonrasında "GG" yaparak noktayı tüm bu geçiş boyunca taklit edecek ve görüşten çıkmayacak bir yere taşıyarak asıl nokta yerine bu yardımcı noktayı trackliyoruz bir süre, sonra nokta tekrar görüş açısına girdiğinde de tekrar "GG" ile ana noktaya taşıyor ve kaldığımız yerden tracklemeye devam ediyoruz. "GG" ile noktayı taşıdımızda noktanın yeri sabit kalırken sadece tracklemek için noktaya başka bir nokta sağlıyoruz. Bu yardımcı nokta ana noktaya ne kadar yakın ve aynı düzlemde olursa o kadar gerçeğe yakın bir trackleme yapmış oluruz.

Stabilization(2D Screen Stabilization)

     Plain Tracking'e geçmeden önce son bir başlıktan daha bahsetmekte yarar var, buraya kadar öğrendiklerimizle yapabileceğimiz çılgınca bir şey var, o da ekran stabilizasyonu. Farklı programlarda otomatik olarak yapılabilen bir şey olsa da görüntüye elle müdahale edebilmenin avantajları çok daha fazla. Bunun için önce noktalarımızı trackliyoruz. Sonrasında "N" ile aktif hale getirdiğimiz sağ taraftaki menüde yer alan Stabilization kısmını açıyoruz.  Görüntüyü stabilize etmek için bu kısımda 2D Stabilization aktif hale getirilir. 2D stabilization aktif hale getirildiğinde aşağıdaki menüler de aktif hale gelecek. Burada yapacağımız şey tracklediğimiz noktalar yardımıyla görüntüdeki sağa sola, yukarı aşağı titreşimleri veya kareketleri gidermek. Menünün en üst kısmındaki Anchor Frame programın belli bir kareyi referans alarak stabilizasyon yapmasına yardımcı oluyor. Onun altındaki Rotation sekmesi aktif hale getirilirse kameranın saat yönü veya tersine yaptığı gönme hareketleri, Scale aktif hale getirilirse de yakınlaşma ve uzaklaşma sonucu oluşan farklar giderilebiliyor. Hemen bunun altında yer alan Tracks for Location bölümü en kritik bölüm, stabilizasyon için kullanacağımız noktaları bu kısım yardımıyla tanımlayacağız, ekranda sabitleme için kullanacağımız noktalar seçili haldeyken buradaki "+" işaretine tıkladığımızda stabilizasyon için düşündüğümüz noktalar tanımlanmış olacak. Eğer Autoscale seçeneği aktif hale getirilirse program görüntüyü tamamen sabitlemeye yetecek kadar küçültüp kendisi otomatik stabilizasyon yapıyor. Son olarak bu yaptığımız düzenlemeler doğrultusunda sabitlenmiş görüntüyü viewportta görmek istersek eğer ekranın sağ üst kısmında yer alan Clip Display-->Show Stable demek gerekiyor.


Stabilize Edilmiş Görüntüyü Renderlamak

     Yukarıdaki işlemleri yapıp stabilize ettiğiniz görüntü şimdilik sadece sizin viewportunuzda, eğer bu görüntüyü bu şekilde render almak isterseniz Compositing modülününü kullanacaksınız. En basit modellerin renderını alırken bile önce yaptıklarımız compositinge referanslanıp compositing üzerinden render görüntüsü oluşturuluyor. Şimdi adım adım yapmamız gerekenler şöyle, Compositing bölümüne gelinir ve Use Nodes denilerek node sistemi aktif hale getirilir. Önce halihazırdaki render layer nodunu uçuruyoruz, bu bölümde buna ihtiyacımız yok, bir adet Image nodu ekleyip stabilize edeceğimiz görüntüyü tanımlıyoruz. Başlangıç ve bitiş framelerini tanımladıktan sonra stabilizayon için Stabilize 2D nodu ekleyip Image soketlerini birbirine bağlıyoruz. Stabilize 2D nodu az önce yaptığımız stabilizasyon işlemlerini tanıtmak için kullandığımız node. Son olarak da Alpha Over nodunu ekliyoruz, bunun sebebi görüntüyü stabilize ederken ekranda dönen görüntü sebebiyle oluşan boşlukları herhangi bir renk vs ile doldurmaki aşağıdaki şekilde Image soketlerini birbirine bağlayıp composite noduna bağlantıyı yaparsak render animation dediğimizde artık stabilize edilmiş görüntünün renderını alabiliyoruz. Alpha Over nodu için şöyle güzel bir tanımlaya yapılmış; bu node görüntü layerlarını birbirinin üzerine koyabilmemizi sağlıyor. (Üst soket arka plan için, alt soket ön plan için. Ön taraftaki görselin alpha değeri sıfırın üzerinde olduğu sürece alttaki katmanın üzerinde yer alır)

***Not: Videoyu export ederken video formatı olarak FFmpeg Video olarak ve Encding için MPEG-4 seçmekte yarar var.

***Not:Compositing ekranında üst sağda yer alan Backdrop seçeneği aktif hale getirilirse render alacağınız görüntüler compositinge ekranında arka plana izdüşürülür. Bunun için CTRL+SHIFT+RMB ile bir node seçilir ve Viewer nodu kullanılarak istenilen kısma ait görüntü arkaplanda görünür hale getirilir. Bu ekranda V zoom in, ALT+V Zoom out yapar.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder